Pewne przedziały temperatur panujących w pomieszczeniach są znacznie przyjemniejsze od innych i dobrze sprawdzają się nie tylko w trakcie chłodniejszych miesięcy, ale również wtedy, gdy jest cieplej. Osoby pracujące po osiem, lub często nawet i więcej godzin w jednym miejscu muszą mieć zapewnione odpowiednie warunki do tego, aby móc wykonywać swoją pracę należycie. Praca w sklepie spożywczym nie jest w tym przypadku wyjątkiem – szczególnie, że w takim sklepie ludzie pracują na wielu, różnych stanowiskach. Są kasjerzy, którzy cały dzień muszą siedzieć w jednym miejscu, są merchandiserzy, którzy rozkładają różnorodny towar na sklepowe półki, oraz są osoby pracujące na stanowiskach mięsnych, które pracują w bliskim otoczeniu chłodziarek.
Co mówi prawo o temperaturze, jaka powinna być w sklepie?
Jeżeli chodzi o temperaturę w sklepie spożywczym, to może się ona różnić w zależności od tego, w jakim pomieszczeniu pracują ludzie. Jak wiadomo, w dzisiejszych czasach z łatwością można znaleźć zarówno małe sklepiki osiedlowe, które złożone są zaledwie z jednego pomieszczenia, jak i ogromne supermarkety i hipermarkety, na które składa się nie tylko jedno pomieszczenie, a wiele. A więc w pomieszczeniu, w którym wykonywana jest ciężka praca fizyczna (na przykład w magazynach) temperatura powietrza nie powinna spadać poniżej 14 stopni Celsjusza. Natomiast w pomieszczeniach, w których wykonywana jest lekka praca fizyczna oraz w pomieszczeniach biurowych, temperatura nie powinna być niższa niż 18 stopni Celsjusza. Można zatem uogólnić, że w sklepie spożywczym temperatura powinna wynosić, co najmniej, 18 stopni.
Co grozi za nieodpowiednią temperaturę w sklepie?
Oczywiście za złamanie zapisów grożą kary, które nałożone będą na sklep przez Państwową Inspekcję Pracy. Państwowa Inspekcja Pracy jest w stanie nałożyć mandaty za niezapewnienie odpowiedniej temperatury w pomieszczeniach sklepowych. Takie mandaty mogą być naprawdę wysokie i opiewać nawet na kilka tysięcy złotych. Jeżeli po upomnieniu nadal nic nie zmieni się w sklepie, to Państwowa Inspekcja Pracy może pozwać pracodawcę do sądu, a ten może nałożyć na sklep nawet do trzydziestu tysięcy złotych grzywny. Co więcej, jeśli podczas inspekcji będzie okazywało się, że pracownicy marzną w sklepie, Państwowa Inspekcja Pracy będzie mogła również wstrzymywać pracę aż do momentu, w którym pracodawca zapewni odpowiednie warunki pracy.
Dlaczego w sklepie powinna być odpowiednia temperatura?
W sklepie powinna być utrzymywana odpowiednia temperatura po to, aby pracujący tam ludzie pracowali w bezpiecznych warunkach, które nie będą zagrażały ich zdrowiu. To przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP) ustalają, jaka temperatura powinna być ustawiona w miejscu pracy, aby każdy mógł się czuć komfortowo podczas wykonywania swoich obowiązków. Warto podkreślić, że odpowiednie warunki powinny być zapewnione w każdej pracy, nie tylko w sklepie spożywczym, ale w każdym budynku, w którym wykonywana jest praca na rzecz pracodawcy.
Jak osiągnąć odpowiednią temperaturę w sklepie?
Wiele osób zastanawia się nad tym, w jaki sposób można osiągnąć odpowiednią temperaturę w sklepie spożywczym. Prawda jest taka, że jest to możliwe do wykonania, jeżeli posiada się odpowiedni sprzęt w postaci klimatyzatorów, które gdy jest zbyt zimno mogą ogrzewać pomieszczenie, a gdy jest za gorąco, mogą to pomieszczenie ochładzać.
Jedynym problemem jest znalezienie odpowiednich klimatyzatorów, które poradziłyby sobie z dużymi pomieszczeniami.
Jak dobrać odpowiednią wielkość klimatyzatora do sklepu?
Wszystko zależy od mocy klimatyzatora. Jeżeli jego moc jest na poziomie 5000 W, to sprawdzi się on w sklepie o powierzchni około 50 metrów kwadratowych. Oczywiście ważne jest także to, jak wysokie jest pomieszczenie sklepu, jeżeli jest wyższe niż 2,5 metra, to kubaturę lokalu mierzy się przez 40 W na metr sześcienny. Jak więc widać, trzeba wykonać odpowiednie obliczenia, które pomogą w znalezieniu dobrego sprzętu.